Webb Uzay Teleskobu kayalık ötegezegende atmosfer keşfetti

NASA bilim insanları, Güneş Sistemi dışındaki bir kayalık gezegen olan "55 Cancri e (Janssen)" üzerinde atmosfer bulgularına ulaştı. Bu sonuçlar, James Webb Uzay Teleskobu (JWST) verileri kullanılarak elde edildi.

BİLİM-TEKNOLOJİ 09.05.2024, 17:22 Buse Önder
Webb Uzay Teleskobu kayalık ötegezegende atmosfer keşfetti

NASA, Yengeç Takımyıldızı'nda yer alan Güneş benzeri bir yıldız olan "55 Cancri"nin etrafında dönen "55 Cancri e" adlı ötegezegenin detaylı incelemesini tamamladı.

"55 Cancri e", Dünya'dan 41 ışık yılı uzaklıkta bulunuyor ve yıldız sistemindeki 5 gezegenin biri olarak biliniyor. Diğer gezegenler ise "55 Cancri b (Galileo), c (Brahe), d (Lipperhey)" ve f (Harriot)" olarak adlandırılıyor.

Bir yüzünde gündüz bir yüzünde gece yaşanıyor

Gezegen, Dünya'dan yaklaşık iki kat daha büyük olmasına rağmen yoğunluğu biraz daha fazla olduğu için "Süper Dünya" olarak sınıflandırılıyor. Bu durumun, gezegenin büyük olasılıkla kayalar ve metallerden oluştuğunu gösterdiği vurgulanıyor.

Ancak, 55 Cancri'ye olan uzaklığı nedeniyle yüzeyinin erimiş ve köpüren magmadan oluştuğu tahmin ediliyor.

Gezegenin özelliklerinden birinin, yıldızın çekim gücü nedeniyle sadece bir yüzünün yıldıza dönük olması görülürken, "Janssen"in bir yüzünde sürekli olarak gündüz, diğer yüzünde ise gece yaşanıyor.

İnce bir kaya örtüsüne sahip

NASA'nın Spitzer Uzay Teleskobu'ndan elde edilen verilere göre, 55 Cancri e'nin atmosferinin oksijen, nitrojen ve karbondioksitten oluştuğu düşünülüyor. Ayrıca, gezegenin silikon, demir, alüminyum ve kalsiyum gibi elementler açısından zengin, buharlaşmış ince bir kaya örtüsüne sahip olduğu tahmin ediliyor.

Gezegenin sıcaklığı 1540 derece

Araştırmacılar, gezegenin atmosferini keşfetmek için James Webb Uzay Teleskobu'nun (JWST) verilerini inceledi. JWST'nin Yakın Kızıl Ötesi Kamerası (NIRCam) ve Orta Kızılötesi Aygıtı (MIRI) verileri, gezegenin atmosferinde karbonmonoksit veya karbondioksit gibi gazların bulunabileceğini gösteriyor.

NASA'nın California'daki Jet İtki Laboratuvarı'ndan (JPL) araştırmacı Renyu Hu, MIRI verilerinin gezegenin yüzey sıcaklığını yaklaşık 1540 santigrat derece olarak gösterdiğini belirtti. Enerjinin İSE gündüz tarafından gece tarafına dağıtıldığını ve muhtemelen uçucu madde bakımından zengin bir atmosferin varlığını gösterdiği belirtildi.

Araştırmacılar, gezegenin ilk atmosferinin yok olduğunu ve mevcut atmosferin magma okyanusu tarafından sürekli yenilendiğini düşünüyor.