Cehennem Gezegeni araştırması: Orada yaşam olabilir

Kurşunu eritecek düzeyde bir sıcak yüzeyi bulunan ve karbondioksitle dolu kalın bir atmosfer olan en yakın komşu gezegen Venüs’te yaşamı hayal etmek zor olsa da uluslaraarsı bilim insanları tarafından gerçekleştirilen bir çalışma, Venüs'ün asidik atmosferini etkisiz duruma getirebilen ve kendi kendine yeten kimyasal bir reaksiyon oluştuğunu keşfetti. Amonyak gazının Venüs'teki varlığı üzerine çalışan uzmanlar, ‘Şu ana kadar görülen hiçbir şeye benzemeyen' uzaylı formlarının gezegende olabileceğini duyurdu.

BİLİM-TEKNOLOJİ 23.12.2021, 09:08 25.12.2021, 11:04
Cehennem Gezegeni araştırması: Orada yaşam olabilir

Bilim insanları, Venüs'ün atmosferinde görülen, hidrojen ve nitrojenden oluşan renksiz bir gaz olarak bilinen amonyak varlığının tespit edilmesiyle şaşkına döndü. Bunun nedeni ise "cehennem gezegeni" olarak da adlandırılan Venüs’te, amonyağın hiçbir kimyasal işlemle üreyemeyecek olmasıydı.

Amonyak gazının Venüs’te varlığı araştırıldı

MIT, Cambridge ve Cardiff Üniversitesi tarafından gerçekleştirilen yeni çalışma, amonyak gazının Venüs’te varlığı için oluşması gereken kimyasal süreci modelledi. Bilim insanları, bu gazın sülfürik asit damlacıklarının nötralize edilmesi kapsamında bulutların asitliğinin 11'den 0’a düşmesi gerektiğini aktardı. Fakat, bu seviyenin pH düzeyinde çok asidik olduğunun bilinmesine rağmen, potansiyel olarak yaşamın hayatta kalabileceği bir atmsosfer hazırlayacağı ifade edildi.

“Yaşam, Venüs’te ortamını oluşturdu”

Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) isimli bilimsel dergide yayımlanan araştırmanın yazarları, Venüs’te bulunan potansiyel amonyak kaynağı konusunda en kabul edilebilir açıklamanın, volkanik ya da yıldırım patlamalardan çok biyolojik kaynaklı olduğunu bildirdi. Bu bulgu, Venüs'te yaşamın kendi ortamını oluşturduğuna işaret ediyor.

Araştırmayla ilgili açıklama yapan MIT'den çalışmanın yazarlarından biri olan Prof. Dr. Sara Seager, "Bilinen hiçbir yaşam Venüs damlacıklarında yaşama tutunamaz. Fakat mesele şu ki, orada bir hayat olabilir ve kendi çevresini hayatta kalmak için değiştiriyor gibi görünüyor” sözlerini kullandı.

Bununla beraber araştırmacılar, NASA’nın Venüs yolcukluklarında bu hipotezlerinin doğrulanabileceğini açıkladı. 2030 yılında NASA, iki farklı insansız görevle birlikte 38 milyon uzaklıkta bulunan gezegeni ziyaret edecek. VERITAS ve DAVINCI+ isimli görevlere şu an için 1 milyar dolar ayrıldı.

Ayrıca bilim insanları, hipotezlerinin doğrulanması halinde, yaşam formlarının Dünya'daki bakterilere benzer mikroplar olma olasılığının bulunduğunu aktardı. Diğer yandan araştırmacılar, Venüs bulutlarında amonyağın varlığının büyük anomalilerin çoğunu açıklayabileceğini ifade etti.

Amonyak Dünya’da, suda bulunan organizmalardan kalan yaygın atık olarak biliniyor. Bilim insanları, gezegenimizde asidik bir atmosferi nötralize etmek ve yaşanabilir kılmak için amonyak üretimi yapan yaşam formları bulunduğunu kaydetti.

Cardiff Üniversitesi Fizik ve Astronomi Okulu'ndan, araştırmanın ortak yazarı olan Dr. William Bains, "Dünya'daki asit ortamlarda yaşamın gelişebileceği biliniyor. Venüs’ün bulutlarında amonyak üreten bir şey bulunuyorsa bu, damlacıkların bir bölümünü etkisiz hale getirerek potansiyel olarak onları daha yaşanabilir bir duruma getiriyor” sözlerini kullandı.

Venüs’te yaşam iddiaları

Venüs'te yaşam umutları, 2021’in Temmuz ayında yapılan bir çalışmanın, ilk başta mikroplardan geldiği tahmin edilen fosfin gazının, esasında volkanlar tarafından üretilebileceğini öne sürmesiyle suya düşmüştü.

Fakat, 2020’nin Eylül ayında, Cardiff Üniversitesi’nden bilim insanları tarafından yapılan farklı bir çalışmada, gezegenin asidik bulutlarında önemli miktarda fosfin keşfedildiği açıklanmıştı.

Dünya'da nefes almak amacıyla oksijen kullanmayan mikroorganizmalar tarafından genellikle bu fosfin gazı salınıyor. Bu da araştırmacıları, Venüs'te yaşamın olabileceğine yönelik hipotezler geliştirmeye sevk etti.