Beyin kanserine karşı yeni umut: Her sene 200 bin insanı kurtarabilir

Tehlikeli bir beyin kanseri türü olan ’glioblastoma’, her sene dünya genelinde 200 bin insanın ölümüne sebep oluyor. Bu tanıyı alan hastalar ise genellikle 2-3 senelik bir süre zarfında yaşamını yitiriyor. ABD’li bilim insanları, bu amansız kanser türüne karşı yeni bir umut olacak beyin implantı geliştirdi.

BİLİM-TEKNOLOJİ 18.10.2022, 16:58 20.10.2022, 09:22
Beyin kanserine karşı yeni umut: Her sene 200 bin insanı kurtarabilir

ABD’nin Stanford Üniversitesi’nde eğitim veren araştırmacılar, beyin kanserinin tedavisine ilişkin önemli bir çalışmaya imza attı. Ürkütücü hastalığa karşı bilim insanları tarafından geliştirilen beyin implantının yalnızca tümörü hedef aldığı, diğer hücrelere ise zarar vermediği duyuruldu. Bilim insanları ayrıca beyin ile kafatası arasına yerleştirilen söz konusu implantın, hastaların yaşam süresini de büyük ölçüde uzatabileceğine vurgu yaptı.

15 günlük tedavi süreci

Stanford Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde görev yapan bilim insanları, yeni implantın hastalar için yeni bir umut olduğunu belirterek, her sene 200 bin insanın beyin kanseri sebebiyle yaşamını yitirdiğini hatırlattı. Araştırmacılar, geliştirdikleri beyin implantının, beyindeki kötü huylu tümörleri yok eden ‘nano’ parçacıkları etkinleştirmek için kızılötesi ışık kullandığını belirtti. 15 gün boyunca devam eden günde 15 dakikalık bu tedavi yöntemi ile çoğu hastanın ‘glioblastoma’ ile uzun süre baş edebileceği aktarıldı.

Deri ile kafatası arasına yerleştiriliyor

Araştırmacılar, implantın deri ile kafatası arasına yerleştirildiğini ve yaklaşık olarak 4,5 derecelik bir ısı yaydığını açıkladı. Bilim insanları, söz konusu ısının tümör çevresindeki sağlıklı beyin dokusuna zarar vermediğini ve kanser hücrelerini yok etmek için yeterli olduğunu belirtti. ‘Fototermal tedavi’ olarak da bilinen ısı kullanma tekniği, bugüne kadar tümörleri tedavi etmek için kullanılıyordu. Ancak şimdiye kadar bu yöntemi yalnızca ameliyat esnasında kullanmak mümkündü.

Fareler üzerinde test edildi

Bilim insanları, beyin implantını geliştirirken, her sene dünya genelinde 200 bin insanın ölümüne sebep olan ve tedavisi için açık kafatası ameliyatını zorunlu kılan ‘glioblastoma’ üzerine odaklandıklarrını vurguladı. ‘Nature’ isimli bilimsel dergide yer alan araştırmada, implanta ilişkin gerekli testlerin, beyin tümörü teşhisi konan fareler üzerinde yapıldığı bildirildi. Bu kapsamda agresif tümöre sahip olan fareler, 2 ayrı gruba ayrıldı. Bir gruba söz konusu implant tedavisi uygulanırken, ikinci grup için ise bu yöntem kullanılmadı. İncelemeler sonunda birinci gruptaki farelerin ameliyata gerek kalmadan iyileşme emareleri gösterdikleri ortaya çıktı.