Kayseri ve Yozgat’ta gözlemlenen meteor hareketleri NASA'ya aktarılıyor

Kayseri Erciyes Üniversitesi ve Yozgat Bozok Üniversitesi’nde kurulan sistemle gözlemlenen meteor hareketleri, ABD Havacılık ve Uzay Ajansı’na (NASA) bildiriliyor.

BİLİM-TEKNOLOJİ 09.08.2023, 11:36 10.08.2023, 09:04
Kayseri ve Yozgat’ta gözlemlenen meteor hareketleri NASA'ya aktarılıyor

Kayseri Erciyes Üniversitesi, Yozgat Bozok Üniversitesi ve Ege Üniversitesi iş birliği ile Bozok Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi, Akdağmadeni Meslek Yüksekokulu ve Erciyes Üniversitesi yerleşkelerine meteor hareketlerini takip eden bir sistem kuruldu.

Sistemde 16 kamerayla gözlemlenerek kayda alınan meteor hareketleri, bilimsel çalışmalarda kullanılması amacı ile anlık olarak NASA'ya bildiriliyor.

Konuya ilişkin gazetecilere açıklama yapan Bozok Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Taha Niyazi Karaca, meteor hareketlerinim takipleri ile NASA'da yürütülen bilimsel çalışmalara katkı sağlandığını ifade etti.

"Ülkemizde üçlü gözlem sistemi kullanılıyor"

Meteor takip sisteminin dünyada yalnızca 20 ülkede olduğunu belirten Karaca, "Türkiye'de üçlü gözlem sistemi kullanılıyor. Ülkemizden gök cisimlerinin yörünge ve hareketlerinin takip edilerek ardından NASA'ya aktarılması söz konusu bu sitem üzerinden yapılıyor. Uzay çalışmaları açısından bu gözlemlerin önemli bir katkı sağladığını düşünüyorum" şeklinde konuştu.

Bozok Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Fizik Bölümü Atom ve Molekül Fiziği Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mustafa Böyükata ise sistemin Türkiye'de aktif şekilde çalıştığını dile getirdi.

Bu tarz sistemlerin evrensel bilime önemli katkıları olduğunu belirten Böyükata, "Bu sistemler ile yapılan takipler neticesinde veri olarak toplanması, ileride belki de genelleştirilecek yeni bir prensibin ortaya çıkmasına katkı verebilir. Yaptığımız bu çalışmanın üniversitemiz açısından önemli bir başlangıç olduğuna inanıyorum. Ayrıca sistemin uzun vadede bölgemizdeki eğitime de katkısı olacak. Bu konuya merakı ve ilgiyi arttıracak diye düşünüyorum" dedi.

Sistem iki yıldır aktif olarak çalışıyor

Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Fizik Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ozan Ünsalan da sistemin kaydettiği verileri NASA sunucusuna gönderdiğini anlattı.

Meteor takip sisteminin iki yıldır aktif olarak çalıştığını vurgulayan Ünsalan, "Hedefimiz, bildiğimiz veya bilemediğimiz birçok meteor yağmurlarını keşfedebilmek. Atmosfere giren meteorların gözlemlerini doğru bir şekilde yapabilmek ve aynı zamanda bilimsel olarak baktığımızda gezegeni savunma, dünyayı savunma anlamında birçok veriye de katkı sağlamayı amaçlıyoruz" şeklinde konuştu.

"Gözlemler her gece düzenli şekilde yapılıyor"

Özellikle belirli dönemlerde daha büyük meteor yağmurları olduğunu ve bunbların majör meteor yağmurları olarak adlandırıldığına değinen Ünsalan, şunları kaydetti:

"Bunların dışında bilmediğimiz daha henüz keşfi yapılmamış birçok meteor yağmuru bulun uyor. Varlığı biliniyor olup ama henüz keşfedilemeyen birçok meteor yağmurunu böylece keşfetmiş olduk. Bu gözlemler her gece düzenli şeklide yapılıyor. Veriler ise gözlemlerin hemen ardından işlenerek anlık NASA'ya gönderiliyor. Meteorun yönelimi, doğrultusu, geliş açısı burada belirlenebiliyor. Dolayısı ile buradan birtakım yörünge elemanları hızlı şekilde belirlenebiliyor. NASA'ya yüklendiğimiz veriler ise otomatik olarak işlenerek bize genel bir fotoğraf veriyor. Bu anlamda da bilime katkı sağlanmış oluyor."