Antik galaksilerin doğumu ilk defa gözlemlendi!

NASA araştırmacıları, James Webb Uzay Teleskobu'nun yaptığı bir gözlemi inceledikten sonra çığır açıcı bir keşif yaptı. Evrenin bebeklik dönemindeki galaksilerin oluşumu ilk defa direkt olarak gözlemlendi.

BİLİM-TEKNOLOJİ 27.05.2024, 14:09 Hakan Öksüz
Antik galaksilerin doğumu ilk defa gözlemlendi!

Galaksilerin nasıl oluştuğu ile ilgili çalışmalarında devam eden Amerikan Havacılık ve Uzay Dairesi (NASA), yeni bir keşfe imza attı. James Webb Uzay Teleskobu (JWST) tarafından gözlemlenen üç galaksiden elde edilen verileri inceleyen NASA ekipleri, heyecan verici bulgular elde etti.

Evrenin bebeklik döneminde oluşmuşlar

JWST'nin gözlemlediği üç galaksinin, evrendeki en eski galaksilerden oldukları kaydedildi. Söz konusu galaksilerin, evrenin yaşı henüz 400-600 milyon civarında iken oluştuğu düşünülüyor. Peki yaklaşık 13 milyar yıl yaşındaki galaksiler nasıl gözlemlendi?

Antik galaksilerden yayılan ışığın dalga boyları incelendi

İncelenen görüntülerdeki soluk kırmızı lekelerin, yaşlı galaksiler olduğunu vurgulayan gözlemciler, bu galaksilerden yayılan ışığın dalga boylarını analiz etti. Bu ışığın, nötr hidrojen gazları tarafından emildiği anlaşıldı. Söz konusu yoğun gaz kümesinin, galaksileri besleyerek oluşumlarına sebep olduğu kaydedildi. Bu işlem esnasında galaksilerdeki yıldızların henüz oluşmamış olduğu vurgulandı.

Darach Watson: "Galaksinin büyük kısmına yayılan gazı gözlemledik"

Bilim dünyasında yankı uyandıran araştırma, 23 Mayıs'ta "Science" dergisinde yayımlandı. Darach Watson, araştırmanın ortak yazarı olarak yaptığı açıklamada, "İnanılmaz geniş bir alana yayılmış gaz bulutunu gözlemledik. Bu gaz, galaksinin büyük kısmını kaplıyordu. Tahminlerimiz bu yönde. Nötr hidrojen gazının galaksilerde bir araya gelmesine işaret ediyor bu durum. Yani bizim gözlemlediğimiz şey tam olarak bu. Galaksilerin doğumuna şahitlik etmek... Bahsettiğimiz gaz daha sonra soğuyacak ve bir araya gelip yıldızları oluşturacak. Aslında onlar çoktan oluştu. Biz sadece 13 milyar yıl eskiye bakıyoruz." ifadelerini kullandı.

Bu gözlem neden önemli?

Yapılan çalışmalar sonucunda galaksileri saran söz konusu gazın, sadece helyum ve hidrojen içerdiği tespit edildi. Büyük Patlama'dan sonra birkaç yüz milyon yıl boyunca opak gazlar hüküm sürüyordu. İlk 1 milyar yıldan sonra ise evrendeki bu opak gaz, bütünüyle şeffaf hale geldi. Opak gazların evreni kapladığı ilk dönemlerdeki galaksi ve yıldız oluşumunu gözlemlemek bir hayli güç. Son çalışma, bu dönemdeki galaksi oluşumuna dair izler sunması bakımından bir hayli önemli.

Kasper Elm Heintz: "Bu bir ilk!"

Şimdiye kadar ilk defa direkt olarak bir galaksinin oluşumunu gözlemleyebildiklerine işaret eden araştırmanın başyazarı Kasper Elm Heintz, "James Webb Uzay Teleskobu'nun önceki gözlemlerinde gördüğümüz şey, yaşlı galaksilerin evrimlerinin sonraki aşamalarıydı. Son gözlem ise çok başka. Bu yaşlı galaksilerin doğumunu, genç yıldızların ilk ışıklarını vermesini gözlemledik." dedi.

Kaynak: TRT Haber