Samanyolu'nda heyecanlandıran keşif

NASA (Amerika Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi) ve ESA (Avrupa Uzay Ajansı) astronomları, Samanyolu Galaksisi'nde altı gezegeninin senkronize hareket ettiği bir güneş sistemi gözlemledi.

BİLİM-TEKNOLOJİ 29.11.2023, 23:58 05.12.2023, 11:40
Samanyolu'nda heyecanlandıran keşif

Astronomlar, milyarlarca senedir dış etmenlere maruz kalmadan var olmayı başarmış ve tümüyle senkronize halde hareket eden bir güneş sistemi keşfetti.

Güneş sisteminin keşfi için Amerika Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi'nin TESS (Geçiş Halindeki Öte Gezegen Araştırma Uydusu) ve ESA'nın CHEOPS adlı teleskopları kullanıldı.

Gezegenimizin de içinde olduğu Samanyolu Galaksisi'nde bulunan bu güneş sistemi, Dünya'ya 100 ışık yılı uzaklıkta yer alıyor.

En içte yer alan gezegen en yakın komşusunun her iki yörüngesine karşılık olarak üç yörünge tamamlıyor.

Bunun üçüncü ve ikinci en yakın gezegenler ile dördüncü ve üçüncü en yakın gezegenler için de aynı olmasından ötürü gezegenlerin hepsi yörüngelerinde senkronize bir şekilde hareket ederek ilerliyor.

Sistemde hayat olmadığı düşünülüyor

Bilim insanları, gezegenlerin hiçbirinin sistemdeki güneşe yaşama elverişli bir mesafede olmadığı için sistemde hayat olmadığını öngörüyor.

Sistemin merkezinde yer alan HD 110067 isimli güneşin diğer gezegenleri olabileceğini düşünen bilim insanları, şimdiye değin keşfedilmiş gezegenlerin güneş çevresindeki bir tam turlarının dokuz ila 54 gün arasında değiştiğini belirtti.

Bilim insanları, Dünya'nın yer aldığı sistem dahil olmak kaydıyla bütün sistemlerin bu senkronize vaziyette oluştuğunu ve ardından göktaşları gibi dış etmenler neticesinde gezegenlerin hareketlerinin değiştiğini düşünürken, her 100 sistemden birinin senkronize hareketi koruduğunu ifade etti.

Araştırmanın yazarlarından biri olan Enric Palle, senkronize bir şekilde hareket eden yaklaşık 50 güneş sisteminin keşfedildiğini fakat hiçbirinin HD 110067 kadar çok gezegene sahip olmadığını kaydetti.