NASA'dan Ayrılan Astrofizikçi Umut Yıldız Türkiye'ye geri döndü!

Astrofizikçi Dr. Umut Yıldız, Amerikan Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi (NASA) görevinden ayrılarak Türkiye'ye döndü. Dönüş sürecini anlatan Yıldız, Türkiye adına yapacağı çalışmaları anlattı.

BİLİM-TEKNOLOJİ 23.01.2024, 17:59 23.01.2024, 18:06 Buse Önder
NASA'dan Ayrılan Astrofizikçi Umut Yıldız Türkiye'ye geri döndü!

Uzun yıllar boyunca NASA'da astrofizik ve derin uzay alanında çalışan Yıldız, Türkiye'nin uzay atılımını desteklemek ve kendi deneyimlerini ülkesinde değerlendirmek amacıyla geri dönüş kararı aldı. Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Yıldız'ın geri dönüşünü memnuniyetle karşılayarak bir video paylaştı.

Umut Yıldız, yaptığı açıklamada, "Bir gün NASA'dan ayrılma tweeti atacağımı düşünmezdim, işte o gün bugünmüş. Kendimi neredeyse doğma büyüme uzay sevdalısı bir insan olarak görürüm ve aklım fikrim hep bir karış uzayda olmuştur. Yıllarca uzay için bir şeyler yapmaya çalıştım, birçok projede yer aldım. Bunun da son 10 yılı NASA/JPL'de (Jet Tahrik Laboratuvarı) hem astrofizikçi hem derin uzay iletişimi alanlarında geçti. Artık bu deneyimlerimi Türkiye'de değerlendirmek ve Türkiye'nin uzay atılımını hep beraberce yaşamak için NASA'dan ayrılıyorum" ifadelerini kullandı.

‘Türkiye’de yapacak çok iş var’

Umut Yıldız, CNN TÜRK Editörü Gülşen Coşkun ile yaptığı röportajda, Türkiye'ye dönüş kararını ve uzay ile ilgili projelerini detaylı bir şekilde paylaştı. Ayrıca, Türkiye'deki uzay çalışmalarının artan başarılarına dikkat çekti ve ülkenin uzay bilincinin gelişmesine önemli bir katkıda bulunmaya hazır olduğunu belirtti.

Son 21 yıldır ABD'de yaşayan Umut Yıldız, "Birkaç ay önce NASA'da 10 yıl çalıştığım için aldığım sertifikayı paylaşmıştım. Bazı insanlar onu görerek, sanki 10 yıllık transfer süresinin sonuna gelmiş futbolcu muamelesi yapmışlar bana. Hayır, ben süresiz kadrodaydım. Hiçbir problemim yoktu, gayet iyi maaşım vardı, fazlasıyla rahattım. Problemimin olmaması problem olmaya başladı, rahat battı, ne yapayım? Türkiye'de de yapacak çok iş var, bir tarafından tutmak istedim" ifadelerini kullandı.

2 yıl içinde 5 uydu fırlatıldı

Umut Yıldız, Türkiye'deki uzay alanındaki gelişmelerle ilgili olumlu bir perspektife sahip olduğunu ve Ankara'da faaliyet gösteren bir şirketin 2 yıl içinde 5 uyduyu fırlattığını belirterek, "Türkiye'nin potansiyeli inanılmaz. Burada 100-200 arkadaş var. 2 yıl içinde 5 tane uydu fırlatıldı. NASA'da 1-2 yılda 5 uydu fırlatılamaz. Her şey yolunda giderse 12 tane daha uydu göndereceğiz bir yılda" şeklinde değerlendirmelerde bulundu.

‘Mars’a gideceğiz, Ay’da istasyon kuracağız’

Türkiye'nin uzay alanındaki çalışmalarına ve potansiyeline olan inancını vurgulayan Umut Yıldız, "Tam da Türkiye olarak dünya ile aynı anda, aynı yerdeyiz. Starlink bile Ankara'daki bu şirketin girdiği işe yeni giriyor. Bu şekilde iletişim Starlink'in bile aklına yeni geldi. Bunun haricinde başka şirketler de kurulmalı. Ne yaparsanız yapın uzay ile ilişkilendirebilirsiniz. Uzayda otelleri göreceğiz. İnsanların rahatlıkla gidip kalacağı yer olacağına inanıyorum. Mars'a bir kez gidip gelinebilir. Uzun yıllar veriyorum ama. Ay'da istasyon kuracağız. Türk bilim insanları da katkıda bulundu araştırma merkezinde. Uzay nesli de böyle doğmuş olur" ifadelerini kullandı.

Umut Yıldız Kimdir?

1980 yılında İstanbul'da doğan Umut Yıldız, küçük yaşlardan itibaren bilime merak duyuyordu. Ankara Üniversitesi Astronomi ve Uzay Bilimleri Bölümü'nde üniversite eğitimini tamamladıktan sonra Hollanda Groningen Üniversitesi'nde yüksek lisansını ve Leiden Üniversitesi Gözlemevi'nde Molekül Astrofiziği alanında doktorasını başarıyla tamamlayan Yıldız, Herschel Uzay Teleskobu'nu kullanarak yıldız oluşum bölgelerinde su ve oksijen moleküllerinin keşfini gerçekleştiren takımda da önemli bir rol oynadı.

Çalışma alanları arasında derin uzay iletişimi, yıldız oluşumu ve büyük veri analizi ile bilgi madenciliği bulunan Umut Yıldız'ın uzay konularında yayımlanmış birçok makalesi de bulunmaktadır.