Muhalif teknoloji Auto-Tune: Ezhel – OLAY

Milyonların beğenisini toplayan Ezhel'in müzik prodüksiyonunun teknolojisi: auto-tune. Peki, nedir bu teknoloji? Müzikte nasıl yer buldu? Cevabı haberimizde…

ÖZEL HABER 08.09.2019, 15:35 03.11.2019, 00:19 Safa Kaçar
Muhalif teknoloji Auto-Tune: Ezhel – OLAY

Geçtiğimiz Cuma günü rap ve trap müzik türlerinde yapılan muhalif şarkılar sosyal medyayı sarstı. Bunlardan öne çıkan şarkı ise Ezhel lakaplı Sercan İpekçioğlu'nun OLAY adlı şarkısıydı. Hop/Reggae-Dub/Trap türünde müzik yapan Ezhel’in şarkı klibi Youtube’da yayınlandıktan sadece iki gün sonra 4 milyonu aşan izleyici sayısına sahip oldu.

Peki nedir bu auto-tune?

Ezhel’in bu popülerliğinin temellerini oluşturan auto-tune teknolojisi aslında Andy Hildebrand adlı bir jeofizikçinin okyanus dibinde petrol yatağı teşhis etmek için keşfettiği sismik veri yorumlama yöntemini uygulamaya koymasıyla başladı. Andy Hildebrand, adı “Otokorelasyon” olan, yani birlikte hareket eden verilerin ilişkisini ölçen istatistiksel bir yöntem ile okyanus dibine gönderdiği ses dalgalarından, yoğunluğu farklı olan sıvı seslerini kolayca analiz edebildi.

Yoğunluğu yüksek olan petrolün çıkardığı ses dalgaları, yoğunluğu düşük olan sudan farklı olacaktı. Bir akşam yemeğinde jeofizikçi Hildebrand’ın bir arkadaşının “Şarkı söylemek istiyorum fakat sesim yeterince iyi değil, bunun için bir cihaz istiyorum.” sözlerini söylemesiyle işler değişecek ve bu teknoloji kısa bir sürede müzik endüstrisine girecekti.

Petrol aramadan müziğe

Nihayet bu sistem Antares Audio Company tarafından müzik endüstrisine uyarlanan “Otokorelasyon (autocorrelation)” yöntemi, Hildebrand tarafından patenti alınarak auto-tune yöntemi hâline geldi.

Müzik akımları ortaya çıkardı

Detone sesleri teşhis edip, anlık olarak düzelten bu yöntemle onlarca müzik akımı çıktı. İlk olarak ABD’li şarkıcı Cher’in 1998 yılında çıkardığı Believe şarkısıyla kullanılan bu teknoloji, daha sonraları T-Pain, Eiffel 65, Daft Punk gibi isimlerin de müziğine girdi. Günümüzde daha çok Trap türünde yoğunluğunu hissettiren auto-tune, Ezhel’in bu türle Türkiye’de popülerliğini artırmasıyla Türk müziğinde de yerini buldu. 

Eleştiriler

Bu teknoloji için tartışmalar da yok değil. Kimi eleştirilere göre auto-tune sınırlı seviyede kullanılabilir ancak vokalde yetersiz olanlar sanatçı olarak nitelendirilmemeli. Kimi eleştirilere göre de popülerleşmeler, müziğin gelişimine zarar veriyor ve içini boşaltıyor. Eleştiriler arasında ayrıca muhalefetin sanatın içinde olması gerektiği belirtiliyor ancak teknolojisizken sanat değeri olmadığı için bu tür müzikler tüketimden öteye gidemeyecek. Kısa soluklu tüketim ise güçlü muhalefet sunamayacak.

www.habernediyor.com / Safa Kaçar

Yorumlar (0)
-3°
kapalı