RTÜK'ten Netflix'e uyarı, Akit'e ceza!

RTÜK, çocuk istismarı görüntüleri içeren "Minnoşlar" adlı film için Netflix'i uyarırken, maddi hata olduğunu ve Sözcü de dâhil geçmişte çok sayıda "Anırkabir" şeklinde yazım hatalarının bulunduğunu savunan Akit TV'ye ise vukuat zannıyla para cezası verdi.

MEDYA 03.09.2020, 17:35 03.09.2020, 17:57 Cemil Turan
RTÜK'ten Netflix'e uyarı, Akit'e ceza!

Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK), çocuk istismarı görüntülerinin bulunduğu “Minnoşlar” dizisinin Netflix katalogundan çıkarılması kararını aldı.

Ödeme alarak internet üzerinden isteğe bağlı olarak aylık abonelik sistemi ile yayın yapan radyo ve televizyonların RTÜK uhdesine alınmasından sonra Radyo ve Televizyon Üst Kurulu ilk kez bir seç-izle platformunun dosyasını masaya yatırdı.

RTÜK, 9 Eylül'de Netflix'te "Minnoşlar" ismiyle yayınlanacağı duyurulan "Cuties" dizisi için karar verdi ve "Çocuk istismarı iddiasıyla tartışılan film kaldırılsın." dedi.

Üst Kurul, "Minnoşlar" isimli dizinin 11 yaşında bir çocuğu konu almasına rağmen hedef kitlesinin 18 yaş üstü yetişkin izleyiciler olması üzerinde durdu.

Uzman raporunda, "Minnoşlar" dizisine ilişkin şu ifadeler yer aldı:

"Çocukların erken yaşta yetişkin yaşantısı içinde yer aldığı, istismar ve kötüye kullanım içeren bu yapım, potansiyel çocuk istismarı davranış örüntülerini ortaya çıkarabilir."

Uzman raporunu değerlendiren RTÜK, kararında şöyle dedi:

"Netflix, bahse konu yapım (Minnoşlar dizisi) ile, 6112 sayılı Kanun’un 8. Maddesinin 1. Fıkrasının (ğ) bendinde yer alan “Yayın hizmetleri; çocuklara, güçsüzlere ve engellilere karşı istismar içeremez ve şiddeti teşvik edemez” hükmünü ihlal etmiştir. Bu sebeple yayıncı kuruluşun "Minnoşlar" isimli programı kataloğundan çıkarması gerekmektedir. Karar oy birliğiyle alınmıştır."

Akit TV'ye "Anırkabir" hatasından para cezası

Haber saatinde 30 Ağustos Zafer Bayramı'na ilişkin verdiği haberde KJ olarak (haber alt yazısı) "Devletin Zirvesi Anırkabir'de" yazan Akit TV ise idari para cezasına çarptırıldı.

"Anırkabir" ifadesinin yayında 1 dakika 43 saniye kaldığını belirten RTÜK, 6112 sayılı Kanun’da yer alan “Yayın hizmetleri; kişi ya da kuruluşları eleştiri sınırları ötesinde küçük düşürücü, aşağılayıcı veya iftira niteliğinde ifadeler içeremez” hükmünün ihlal edildiğini kaydetti.

Akit TV örneklerini vermişti

Sosyal medyada en çok konuşulan konular arasında yer alan "Anırkabir" KJ'si ile ilgili açıklama yapan Akit TV, 30 Ağustos 2020 Pazar günü yapılan 30 Ağustos Zafer Bayramı kutlamaları kapsamında Anıtkabir'e devlet erkanının yaptığı ziyaretin saat 13.00'teki haber bülteninde ekrana getirdiklerini, KJ'de sehven harf hatası yapıldığını, fark edildiği anda kısa süre içinde düzeltildiğini belirtmişti.

Hatanın tamamen editöryel ve iddia edildiği gibi kasıtlı olmadığını fakat buna rağmen sosyal medyada bazı hesaplardan Akit Medya Grubu aleyhine kampanya başlatıldığını belirten Akit TV yönetimi, R ve T harflerinin klavyede yan yana bulunmasının geçmişte de pek çok hatalı yazıma yol açtığını hatırlatmıştı.

Akit TV yönetimi; bazı Ulusal Medya organlarının, sosyal medya hesaplarının ve siyasi çevrelerin olayı gündem yapmasının kötü niyet taşıdığını kaydederek, iddia edildiği gibi bir kastın olmadığını kamuoyunun dikkatine sunduklarını bildirmişti.

"Anırkabir" kelimesini kasıtlı yazdığı ileri sürülen Akit TV, aralarında Sözcü gazetesinin de bulunduğu çok sayıda basın kuruluşunun geçmişte yaptığı "Anırkabir" hatasını haberleştirmiş, bu hatanın birçok kuruluş tarafından da yapılabildiğini hatta "Anıtkabit" şeklinde bile çok sayıda yazım hatasının bulunduğunu vurgulamıştı.

Sosyal medyadan gelen tepkilerde ise, "hatanın sehven olmuş olabileceği ancak Akit TV'nin geçmişte yaptığı haberlerin bu algının oluşmasının esas kaynağı olduğu" yorumları yapılmıştı. Bazı kullanıcılar, Akit TV'nin 10 Kasım için kullandığı "Sevmek zorunda mıyız?" ve "O olmasaydı da olurduk" haberlerini örnek gösterdi.

RTÜK'ün de aldığı kararın, bu görüşle paralellik arz ettiği görüldü.

1 dakika 43 saniye

Radyo Televizyon Üst Kurulu'nun (RTÜK) Akit TV'ye kestiği cezanın karar metninde, "Anırkabir" ifadesinin KJ'de 1 dakika 43 saniye kalmış olmasına vurgu yapmıştı. Sözcü gazetesinin ise, Yeni Akit gazetesinin "Aynı hatayı Sözcü de yaptı" diyerek haberleştirmesi üzerine Sözcü'nün tashihi 4 yıl aradan sonra düzelttiği görüldü.

23 Mayıs 2016 tarihinde haber girişini yapan Sözcü gazetesinin editörlerinin 31 Ağustos 2020 sabahı Akit gazetesinin haberini okuyunca ilk işlerinin tashihi gidermek olduğu görüldü. Diğer basın kuruluşlarının da sabah ilk olarak maddi hataları bulup düzeltmek oldu. İnternet sitelerinin gazete baskılarına ise yapılabilecek bir şey yok.

Yorumlar (0)
12°
açık
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 2 6
2. Alanyaspor 2 6
3. Göztepe 2 4
4. Karagümrük 2 4
5. Beşiktaş 2 4
6. Hatayspor 2 4
7. Antalyaspor 2 4
8. Fenerbahçe 2 4
9. Kasımpaşa 2 3
10. Sivasspor 2 3
11. Erzurumspor 2 3
12. Kayserispor 2 3
13. Konyaspor 1 1
14. Gaziantep FK 2 1
15. Trabzonspor 2 1
16. Gençlerbirliği 2 1
17. Malatyaspor 2 1
18. Denizlispor 2 1
19. Çaykur Rizespor 2 0
20. Ankaragücü 1 0
21. Başakşehir 2 0
Takımlar O P
1. Ankara Keçiörengücü 2 6
2. Tuzlaspor 2 4
3. Samsunspor 2 4
4. Adana Demirspor 2 4
5. Adanaspor 2 4
6. Balıkesirspor 2 3
7. Bursaspor 2 3
8. Altınordu 2 3
9. Bandırmaspor 2 3
10. İstanbulspor 2 3
11. Ankaraspor 2 3
12. Ümraniye 2 3
13. Akhisar Bld.Spor 2 1
14. Altay 2 1
15. Boluspor 2 1
16. Eskişehirspor 2 1
17. Giresunspor 2 1
18. Menemen Belediyespor 2 1
Takımlar O P
1. Leicester City 2 6
2. Everton 2 6
3. Arsenal 2 6
4. Liverpool 2 6
5. Crystal Palace 2 6
6. Tottenham 2 3
7. Wolverhampton 1 3
8. Brighton 2 3
9. Aston Villa 1 3
10. Leeds United 2 3
11. Chelsea 2 3
12. Newcastle 2 3
13. Man City 0 0
14. Burnley 1 0
15. M. United 1 0
16. West Ham 2 0
17. Sheffield United 2 0
18. Fulham 2 0
19. Southampton 2 0
20. West Bromwich 2 0
Takımlar O P
1. Granada 2 6
2. Real Betis 2 6
3. Villarreal 2 4
4. Celta de Vigo 2 4
5. Valencia 2 3
6. Osasuna 2 3
7. Getafe 1 3
8. Cádiz 2 3
9. Real Sociedad 2 2
10. Real Madrid 1 1
11. Eibar 2 1
12. Huesca 2 1
13. Real Valladolid 2 1
14. Atletico Madrid 0 0
15. Barcelona 0 0
16. Elche 0 0
17. Sevilla 0 0
18. Levante 1 0
19. Deportivo Alaves 2 0
20. Athletic Bilbao 1 0