Virüsün taşınma planı: Koku yayarak sivrisinekleri çekiyor!

Tsinghua Üniversitesi'nde görev yapan mikrobiyolog Gong Cheng ve ekibi, dang humması ve Zika hastalığına da yol açan virüslerle ilgili yaptıkları araştırmada tuhaf sonuçlara ulaştı. Bu virüslerin, sivrisinekler tarafından başka bedenlere taşınmak için koku yaydığı ortaya çıktı.

BİLİM-TEKNOLOJİ 02.07.2022, 00:16 02.07.2022, 00:31 Hakan Öksüz
Virüsün taşınma planı: Koku yayarak sivrisinekleri çekiyor!

Çinli bilim insanları, dang humması ve Zika hastalığına yol açan virüslerle ilgili yaptıkları araştırmadan elde ettikleri ilginç sonuçları açıkladı. Tsinghua Üniversitesi'nde görevli araştırmacılara göre bu hastalıklara neden olan virüsler, bulaştıkları vücudun kokusunu değiştiriyor. Bu koku değişikliği, virüsün bulaştığı insan ve hayvanları, sivrisineklerin saldırılarına daha açık hale getiriyor.

"Koku değişikliğini kontrol altına alırsak..."

Araştırmanın sonuçlarının Cell dergisinde yayımlandığı kaydedildi. Mikrobiyolog Gong Cheng, "Bu koku değişikliği engellenebilirse, sivrisineklerden taşınan virüslerin insanlara ve hayvanlara bulaşma oranı düşebilir." dedi.

Gong Cheng ile beraberindeki araştırma ekibi, söz konusu sonuçları test etmek için farelere virüs enjekte etti. Bu fareler, virüs enjekte edilmemiş farelerle birlikte sivrisineklerle dolu bir odaya konuldu. Odadaki sivrisineklerin yüzde 70'inin, virüs enjekte edilen farelere yöneldiği görüldü.

"Virüslü fareler, sivrisinekleri daha çok çekti"

Yapılan araştırmada virüs enjekte edilen farelerin, "asetofenon" denilen bir molekülü havaya yaydığı ortaya çıktı. Bu farelerin, herhangi bir virüs enjekte edilmeyen farelerden 10 kat daha fazla "asetofenon" molekülü yaydığı belirlendi. Asetofenon sürülen kişilerin, daha önce olmadığı kadar sivrisinek saldırısına uğradığı kaydedildi.

"A vitamini verilen fareler, daha az asetofenon salgıladı"

Zika ve dang virüslerinin, diğer bedenlere yayılmak için "asetofenon" molekülünü kullandığını aktaran mikrobiyolog Gong Cheng, "Bu molekülü bir silah gibi kullanıyorlar. Yaptığımız çalışmada ilginç bir şey daha gözlemledik. Virüs enjekte edilen bazı farelere A vitamini verdik. Daha sonra bu fareler tarafından salgılanan asetofenon miktarının azaldığını gördük. A vitamini, Zika ve dang virüslerinin yayılımını durdurmak için kullanılabilir." dedi.