Süper kütleli kara delik keşfedildi

Bilim insanları, 'Messier 77' adlı galaksinin merkezinde bulunan kozmik toz bulutunun süper kütleye sahip kara delik sakladığını ortaya çıkardı.

BİLİM-TEKNOLOJİ 16.02.2022, 22:28
Süper kütleli kara delik keşfedildi

ESO (Avrupa Güney Gözlemevi) tarafından gerçekleştirilen açıklama doğrultusunda, ESO’nun Şili'deki Atacama Çölü'nde kurulu olan VLT ile (Çok Büyük Teleskop), söz konusu galaksinin merkezinde evrendeki en muammalı ve parlak cisimlerden biri olan AGN'ye (Aktif Galaksi Çekirdeği) sahip süper kütleli bir kara deliği saklayan kozmik toz bulutu gözlemlendi.

Bilim insanları, birtakım galaksilerin merkezinde, yüksek hacme sahip kozmik gaz ve tozun süper kütleli kara deliğe doğru sürüklendiği, aşırı parlak ve enerjili bölge olan AGN’leri ilk kez fark ettikleri 50'li yıllardan beri araştırıyor.

Dünya'ya 47 milyon ışık yılı mesafede

Hollanda'daki Leiden Üniversitesi'nden araştırmacılar, VLT’ye tutturulan MATISSE (Çoklu Açık Orta Kızılötesi Spektroskopik Araştırma) aracını kullanarak, gezegenimizden 47 milyon ışık yılı mesafedeki Messier 77’nin merkezini detaylı bir şekilde taradı.

MATISSE vasıtasıyla, gezegenimizden bakıldığında parlak görünmeyen Messier 77’nin merkez kısmında kalın toz bulutunun saklamış olduğu AGN’li süper kütleli bir kara deliğin yerini belirleyen bilim insanları, bahse konu keşifle 30 sene evvel ortaya atılan Birleştirilmiş AGN Modeli'ni destekleyecek yönde kanıt elde etmiş oldu.

Bazıları radyo yaymayan, bazıları yayan, bazıları parlamayan, bazıları parlayan farklı AGN türleri olmasına karşın hepsinin kalın bir toz tabakasıyla kaplı süper kütleye sahip kara delikten meydana gelen aynı temel yapıya sahip olduğunu kaydeden Birleştirilmiş Model, AGN’lerin yalnızca gezegenimizden nasıl seyrettiklerine bağlı olarak farklı göründüğünü belirtiyor.