Samanyolu Galaksisi haricinde potansiyel bir gezegen keşfedilmiş olabilir

Gökbilimciler, Samanyolu Galaksisi haricinde potansiyel bir gezegen keşfetmiş olabileceklerini açıkladı.

BİLİM-TEKNOLOJİ 26.10.2021, 11:36
Samanyolu Galaksisi haricinde potansiyel bir gezegen keşfedilmiş olabilir

NASA, Girdap Gökadası olarak adlandırılan galakside Chandra X-ray teleskobu ile olası bir gezegenin izini sürmüş olabileceklerini ifade etti.

Samanyolu dışında potansiyel bir gezegen

Gökbilimciler, 28 milyon ışık yılı uzaklıkta olduğu belirtilen ve “M51-ULS-1b” ismini verdikleri gezegenin Satürn büyüklüğünde olduğunu tahmin ediyorlar.

Muhtemel gezegenin, kara deliğin ya da bir nötron yıldızının etrafında döndüğü ve ona uzaklığının, Güneş ile Satürn arasındaki mesafenin 2 katı olduğu düşünülüyor.

Gökbilimciler, muhtemel gezegenin yörüngesini 70 senede tamamladığına ve bu gezegenin dünyadan gözlemlenebilme ihtimalinin düşük olduğuna vurgu yaptı.

Southern Queensland Üniversitesinde görev alan astrofizikçi Prof. Jonti Horner, “Onu görmemiz için doğru pozisyonda, doğru zamanda sıralanması lazım. 70 sene boyunca milyonlarca kez rastgele gözlem yapsanız, bunların sadece 4’ünde muhtemel gezegenin geçişini yakalayabilirsiniz.” açıklamasını yaptı.

“Daha çok veriye ve gözleme ihtiyaç var”

Bunun haricinde bilim insanları muhtemel gezegenin varlığının kesin olarak kanıtlanmasının biraz zaman alacağını, daha çok veriye ve gözleme ihtiyaç duyduklarını bildirdi. Gezegenler, yıldızların önünden geçtiği esnada yaydıkları X ışınlarının büyük bölümünü veya bütününü engelliyorlar. Yıldızların yaydığı ışınlarda yaşanan azalma teleskoplarla gözlemlenerek, yeni gezegenlerin varlığına yönelik işaretler veriyor.

ABD’nin Massachusetts eyaletinde bulunan Harvard-Smithsonian Astrofizik Merkezinden Dr. Di Stefano, X ışınlarında yaşanan eğrilerin ve azalmanın izlenmesinin, öte gezegenlerin keşfinde kullanılmış olan “benzersiz bir yöntem” olduğunu kaydetti. Söz konusu çalışma “Nature Astronomy” dergisinde yayımlandı.