Ozon tabakasıyla ilgili yeni iddia: Yıkıcı sonuçları olacak

Kanada'da bir bilim insanı, ozon tabakasının üstünde büyük bir delik bulduğunu duyurdu. Prof. Dr. Qing-Bin Lu, Güneş'ten gelmekte olan zararlı ışınları tutan ozondaki söz konusu deliğin, dünyanın yüzde 50'si üzerinde etkili olacağını, insan ve çevre sağlığı bakımından ciddi zararları olacağı uyarısını yaptı.

BİLİM-TEKNOLOJİ 06.07.2022, 17:17
Ozon tabakasıyla ilgili yeni iddia: Yıkıcı sonuçları olacak

Kanada’ki Waterloo Üniversitesi’nden Prof. Dr. Qing-Bin Lu, tropik alanlarının üstündeki ozon tabakasında 1980'li yıllardan beri gelişen 'büyük' ​​bir delik bulduğunu açıkladı.

Bu ozon tabakasının varlığı Lu'ya göre, yeryüzüne ulaşan ultraviyole (UV) radyasyonunda artışa sebep olacak ve  Dünya yüzeyinin yüzde 50'sini etkileyerek yıkıcı zararlar verecek.

Lu, AIP Advances isimli bilimsel dergide yayımlamış olduğu çalışmasında, "Bu keşiflerin gezegen fiziği, küresel ısınma,  ozon tabakasının incelmesi ve insan sağlığını bakımından mühim sonuçları olacak" şeklinde ifade etti.

Bilim aleminde tartışmaya yol açtı

Herkes, Lu'nun bulgularının doğru olduğu konusunda ikna olmuş değil. Lancaster Üniversitesi'nden  Dr. Paul Young,  ‘Araştırmacının kozmik ışınlardan oluştuğunu belirttiği bir ‘tropikal ozon deliği yok.

Lung, mutlak değişikliklerden çok ozon tabakasındaki yüzdelik farklılıklara bakıyor. İlginç bir biçimde, çalışması atmosferin bütün bölgelerindeki ozon eğilimlerini inceleyen ve belgeleyen geniş literatürden de faydalanmıyor” sözlerini kullandı.

Ozon tabakası, Dünya atmosferindeki ikinci tabaka olarak bilinen stratosferde yer alan doğal bir gaz tabakasına verilen isimdir. Güneş'ten gelen ultraviyole ışınlar olarak bilinen V-B ve UV-C gibi zararlı ışınları, bu Ozon tabakası tutuyor.  Ozon tabakasının bu görevi, hayati olarak çok ciddi bir rol oynuyor, çünkü söz konusu UV-B ve UV-C ışınları oldukça ölümcül.

Montreal Protokolü

1970'lerde, böcek ilacı ve deodorantlarında kullanılan CFC ismi verilen kimyasalların ozon tabakasına hasar verdiği anlaşıldı. 16 Eylül 1987 döneminde Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 196 ülke, ozon tabakasının incelmesinden sorumlu olan çok sayıda unsurun üretimini aşamalı bir şekilde durdurarak ozon tabakasını korumak amacıyla Montreal Protokolü imzalandı. Geçtiğimiz senelerde, Antarktika üstündeki ozon tabakasının toparlandığı ve söz konusu protokolün sonuç verdiği anlaşıldı. Fakat Lu'nun araştırması, tropiklerin üzerinde bütün yıl açık kalan  bir delik olduğu hususunda uyardı.

Lu, “Tropikler, yüzey alanın ve gezegenin yarısını oluşturuyor ve dünya nüfusunun yarısına ev sahipliği yapıyor. Tropik ozon deliği, büyük bir küresel kaygıya yol açabilir. Ozon tabakasının incelmesi, insanlarda katarakt ve cilt kanseri riskini artırabilen, öte yandan insan bağışıklık sistemlerini zayıflatabilen, ekosistemleri negatif etkileyen ve tarımsal üretkenliği azaltan, yer seviyesindeki UV radyasyonunun artmasına sebep olabilir” açıklamasını yaptı.