NASA yayınladı! Jüpiter’in kuzey kutbunda ‘büyüleyici’ fırtına...

Jüpiter'i keşfetmekle görevli olan Juno uzay aracı, Jüpiter’den ilgi çeken bir görüntü paylaştı. Paylaşılan görüntüde, gezegendeki dev fırtınalar bulunuyor.

BİLİM-TEKNOLOJİ 30.07.2022, 09:23
NASA yayınladı! Jüpiter’in kuzey kutbunda ‘büyüleyici’ fırtına...

2011 yılında NASA, Jüpiter’i keşfetmesi amacıyla Juno uzay aracını fırlattı. 2016’da gezegenin yörüngesine giren uzay aracı, o günden bu yana birçok görüntü yolluyor. Son olarak Jüpiter’in Kuzey Kutbu’nda yaşanan fırtınaların bulunduğu bir görüntü paylaştı. Bu fotoğraf, görenleri şaşkına çevirdi. İşte ayrıntılar…

Fırtınalar 50 kilometre yüksekliğe ulaşıyor

NASA’nın Juno Jüpiter aracı, güneş sisteminin en büyük gezegeninin 43’üncü yakın uçuşunu başarıyla tamamladı. Bu görevden ise olağanüstü bir görüntü çıktı. NASA, söz konusu görselleri Twitter’dan paylaştı. Çekim, Jüpiter’in Kuzey Kutbu’nun çevresinde oluşan kasırga ve girdap benzeri sarmal rüzgar desenlerini kapsıyor.

Görüntüdeki girdap benzeri görüntü, gezegenin atmosferinde yaşanan fırtınaları gösteriyor. Tam olarak boyutu belli olmayan bu fırtınaların, 50 kilometre yüksekliğe çıktığı belirtilirken, yüzlerce kilometrelik bir alanı kapladığı kaydedildi.

Güney Kutbu’nda altı siklon keşfi

Güney Kutbu’nda bilim insanları tarafından yapılan araştırmalarda, altı siklon olduğu saptandı. Bunların bir tanesinin merkezde ve beşinin bir beşgen şeklinde döndüğü aktarılır. Kuzey Kutbu’ndaki işler biraz daha tuhaf. Çünkü Kuzey Kutbu’nda dokuz fırtına yer alıyor. Bunlardan bir tanesi merkezde, diğerleri ise saat yönünün tersine olmak üzere etrafında dönüyor.

Bu Jüpiter fırtına resimleri, gezegenin atmosferi ile ilgili birçok bilgi de veriyor. Bilim insanlarının, bu resimlere bakarak Jüpiter’in atmosferik özelliklerini ortaya çıkaran akışkanlar dinamiği ve bulut kimyası ile ilgili bilgi sahibi olma şansı var. Bunun dışında bilim insanları, gezegende görülen girdapların farklı renklerini, şekillerini ve boyutlarını da inceleyecek.

Şekil ve renk farkı, Dünya’da meydana gelen siklonlarda da görülüyor. Güney yarım kürede saat yönünde, kuzey yarım kürede ise saat yönünün tersine dönen siklonlar ve tersi yönde dönen anti siklonlar, şekil ve renk açısından farklılık gösterir.