Koronadan da kötü olabilir! Biyoterörist uyarısı...

Konuya dair araştırma gerçekleştiren bir ekip tarafından biyoteröristlerin biyologların bilgisayarına sızarak DNA kısa alt dizisini kolaylıkla değiştirilebileceği keşfedildi.

BİLİM-TEKNOLOJİ 03.12.2020, 13:01 04.12.2020, 02:22
Koronadan da kötü olabilir! Biyoterörist uyarısı...

Siber güvenlik araştırmacıları tarafından, bilim insanlarını 'kandıran' çevrimiçi bir saldırı ortaya çıktı. Bu saldırı bilim insanlarını kendi laboratuvarlarında ölümcül virüs veya toksik kimyasallar oluşturmasına neden oluyor.

Biyoteröristlere ilişkin yapılan çalışmada, Ben-Gurion Üniversitesi'nden bir ekip, 'farkında olmadan' bir biyoloğun bilgisayarına tehlikeli bir yazılım bulaştırabileceği ve kodda bulunan DNA'nın kısa bir alt dizisini yeni bir diziyle kolaylıkla değiştirebileceğini keşfetti.

50 gizlenmiş DNA örneği arasından...

Amerika Birleşik Devletleri Sağlık ve İnsan Hizmetleri Bakanlığı'nca potansiyel olan zararlı DNA taraması gerçekleştiren sentetik gen sağlayıcıları arasından DNA dizilimlerini taramak amacıyla protokoller uygulandığı kaydedildi.

Fakat ekip tarafından gizleme yoluyla yönergeler atlanabildi ve 50 adet gizlenmiş olan DNA örneğinden 16 tanesinin HHS protokellerine göre tarandığı zaman tespit edilemediği ortaya çıktı.

Görülen bu açıkların, kötü amaçlı bir yazılım tarafından laboratuvarda oluşturulan biyolojik aşamalara müdahale edilebilecek düzeyde olduğu vurgulandı.

"Gerçek bir tehdit"

Ben-Gurion Üniversitesi Karmaşık Ağlar Analiz Laboratuvarı Başkanı Rami Puzis, "Tehlikeli maddelerin kasıtlı ve kasıtsız üretimini düzenlemek amacıyla, birçok sentetik gen sağlayıcısı, şu anda bu saldırılara dair en etkili savunma hattı olan DNA dizilimini tarıyor." denildi.

Nature'daki makalede, "Bu gerçek bir tehdit. Bir kavram kanıtlama çalışması gerçekleştirdik biz. Toksik bir peptidi kodlayan karışık bir DNA, tarama yapan yazılımca belirlenemedi." ifadelerine yer verildi.

Puzis ise, "Hazırlanan bu makalenen güçlü bir siber güvenlikle gen üretim hizmetlerinin gerçekleştirilmesi gerektiğine zemin hazırlamasını umuyoruz." şeklinde konuştu.