İşte 2020 yılının yükselen teknoloji trendleri...

Scientific American Dergisi ve Dünya Ekonomik Forumu tarafından 2020 senesinin yükselen 10 teknolojsine ilişkin bir rapor yayınlandı. İşte detaylar...

BİLİM-TEKNOLOJİ 01.12.2020, 12:25 01.12.2020, 12:25
İşte 2020 yılının yükselen teknoloji trendleri...

Scientific American dergisi ve Dünya Ekonomik Forumu'nca hazırlanan "2020'nin Yükselen 10 Teknolojisi" isimli rapor yayınlandı.

Koronavirüs sebebiyle artan sağlık endişeleri ve küresel ısınmadan dolayı, bu sene en fazla çevre ve sağlık alanına ilişkin çalışmalar dikkat çekti.

Raporda bulunan 10 teknoloji, 2020 senesinin yükselen teknoloji trendleri olarak belirlendi. Bu teknolojiler neymiş, gelin birlikte bakalım.

Acı hissettirmeyen mikro iğneler

Bir insan saçının genişliğinde veya bir kağıt yaprağının derinliğinde düşünülebilecek olan çok küçük mikro iğneler, ağrısız olarak kişilere iğne yapmaları ve kan testlerini gerçekleştirme olanağı veriyor. Mikro iğnelerce, altta yatan sinir uçlarına zarar vermeksizin deriye nüfuz edilebiliyor.

Bu iğnelerle birilkte ayrıca, kan testlerinin evde gerçekleştirilip laboratuvarlara ulaştırılmasına da imkan tanınıyor. Özellikle pandemi döneminde bu durum daha da önemli bir hale geliyor.

Güneş enerjili kimyasal ürünler

Mevcut olarak günümüzde kimyasal ürünlerin birçoğunu üretebilmek fosil yakıtları da kullanmayı gerektiriyor. Fakat güneş enerjili kimya yaklaşımı, atık olan karbondioksiti yararlı kimyasallara dönüştürmek amacıyla güneş ışığının kullanılıp, sektördeki salınım oranını azaltılmasını amaçlıyor.

Söz konusu projeyle beraber deterjanlardan ilaçlara, tekstil ürünlerinden gübrelere kadar her şeye dönüşebilen atık gazlar, faydalı bileşikler üretebilmek için güneş enerjisi rafinerileri kurmak amaçlanıyor.

Sanal organların oluşturulması...

Bu yeni teknolojiyle beraber, insanların gerçek organlarından alınmış olan yüksek çözünürlüğe sahip verilerle, o organların işlevini kontrol altında tutan mekanizmaların karmaşık bir matematiksel modeli oluşuyor.

Ardından ortaya çıkan denklemleri çözmek amacıyla bilgisayar algoritmaları tarafından tıpkı bir gerçek organ gibi davranılmaya başlanıyor. Araştırmalarda, bu şekilde oluşturulmuş olan sanal organların tedaviler ve ilaçların ilk değerlendirmeleri için daha da güvenli, hızlı ve maliyeti az sonuçlar vermesi planlanıyor.

Fiziksel ve dijital dünyanın birleşimi: Spatial computing

Dijital ve fiziksal dünyayı bir araya getirme projesi olarak ifade edilen 'spatial computing' projesi, çağımızda en önde gelen teknolojilerden birisi olarak görüloyr.

Dijitalin gerçekle iç içe olduğu bu teknolojide sanal gerçeklik ve AR kısaltmasıyla bilinen Artırılmış Gerçeklik örneklerinde görülebildiği üzere, kullanılacak olan sanal gerçeklik gözlüklerinde olduğu gibi gerçek bir ortam aynı zamanda sanal ögelerin de olduğu ortamlara dönebiliyor.

Dijital hasta takip uygulamaları

Her ne kadar dijital tıp yakın zamanlarda bütünüyle doktorların yerine geçmeyecek olsa da üretilen birtakım yardımcı uygulamalarla hastalar kolay bir şekilde tedavi kontrolünü ve motivasyonunu sağlayabiliyor ve doktorlar da bu sistemlerden kolay bir şekilde gözlemlerini gerçekleştirip hastayı daha kolay yönlendirme imkanını elde edebiliyorlar.

Elektrikli Havacılık

Elektrikle çalışan hava araçlarını üretmek için başta Nasa ve Airbus olmak üzere birçok firma harekete geçti ve gün geçtikçe çalışmalar artarak devam ediyor.

Elektrikli havacılık yakıt maliyetlerin azaltılması karbon emisyonundan tasarruf ve daha birçok konuda avantajlar sağlayacak. Şu an için 170 elektrikli uçak projesi gelişimdeyken Airbus 2030 senesinde 100 yolcu kapasitesi bulunan elektrikli uçaklarının uçuşa hazır olacağını ifade ediyor.

Düşük karbonlu çimentolar

Bugün için dünyada küresel karbon salınımının yaklaşık olarak %8'ini yıllık olarak üretilen 4 milyar tona yakın çimento oluşturuyor. Özellikle şehirleşmenin hızlı bir şekilde artmasıyla çimento üretiminin yıllık olarak 5 milyar tona kadar çıkabileceği tahmin ediliyor. Bundan dolayı birçok araştırmacı ve firmalar daha da az karbon salınımına neden olan bir çimento üretim teknolojisini geliştirmek üzerine çalışmalarına devam ediyor.

Kuantum algılama tekniği çalışmaları...

Özellikle araç kullanımının daha da zenginleştirilmesi amacıyla kuantum algılama tekniği son dönemlerde üzerine yoğunlaşılan alanlardan bir tanesi. Güvenilir yol takibinden kişisel beyin aktivitelerine kadar çok geniş bir skalada kullanılabilen kuantum algılama tekniği ile alakalı çalışmalar sürüyor.

Yeşil hidrojen projesi

Hidrojenin sudan elektroliz yolu ile ayrılması olarak isimlendirilen yeşil hidrojen projesi de karbon salınımını sıfıra indirebilme amacı taşıyan projeler arasında.

Özellikle üretim ve lojistik alanlarında karbon emisyonunun azalmasına ilişkin çok büyük bir katkısı olması beklenen bu teknolojinin pazar değerinin 2050 senesinde yaklaşık olarak 12 trilyon doları bulması hedefleniyor.

Tüm genom sentezi

Virüslerin nasıl yayılabildiğine ilişkin daha da çok bilgi toplanmasının hedeflendiği tüm genom sentezi teknolojisiyle aşının üretilmesine ilişkin bilim insanların eli en azından gelecek için çok dah agüçlenmiş olacak.