Hava sıcaklığı metali bile eritiyor

Atmosfer sıcaklığı metali bile buharlaştıran bir öte gezegen keşfedildi.

BİLİM-TEKNOLOJİ 25.04.2020, 14:42
Hava sıcaklığı metali bile eritiyor

Dünyadan 456 ışık yılı (4 katrilyon 332 trilyon kilometre) uzaklıkta bulunan ve atmosfer sıcaklığı demiri buharlaştıran bir öte gezegen keşfedildi.

New Atlas Dergisi’nin haberine göre, Bern Üniversitesi, Danimarka Teknik Üniversitesi, Cenevre Gözlemevi ve Yale Üniversitesinden oluşan uluslararası araştırmacılar grubu, dünyaya 456 ışık yılı (4.332.000.000.000.000 km) uzaklıkta bulunan ve atmosfer sıcaklığı demiri buharlaştıran bir öte gezegen keşfetti.

Araştırmacıların Amerika Birleşik Devletleri’nin Arizona şehrinde 4,3 metre uzunluğunda Lowell Keşif Teleskopu’nda bulunan Aşırı Kesin Spektometre ile yaptıkları keşifte atmosfer sıcaklığı 3140 dereceyi bulan Mascara-2 b adlı öte gezegenin atmosferinde gaz şeklinde demir, magnezyum ve kromium bulunduğu bildirildi.

Jüpiter gezegenin yaklaşık iki katı büyüklüğündeki Mascara-2 b gaz devi “Hot Jüpiter” olarak da isimlendiriliyor. Mascara-2 b’nin keşfinin öte gezegenlerin yapısını öğrenmeye yardımcı olması ve onların atmosferik döngülerinin modellerini açığa çıkarması öngörülüyor.

Keşfe ilişkin bulguların Astronomy and Astrophysics dergisinde yayımlanacağı belirtiliyor.

Işık yılı nedir?

Arama motorlarında en çok arananlar arasında yer alan "Işık yılı kaç yıldır" sorusu yanlış bir soru olmakla birlikte sorunun doğrusu "ışık yılı kaç kilometredir" şeklindedir. Çünkü ışık yılı, bir zaman değil, mesafe ölçüsüdür.

"Işık yılı", ışığın “bir yılda” aldığı yolu; yani yaklaşık 9.5 trilyon kilometrelik mesafeyi ifade eder. Yani gökbilimciler bir yıldız için "100 ışık yılı uzakta" diyorlarsa, yıldızın 950 trilyon kilometre ötede olduğunu kasteder. Dünya ile Güneş arasında ışık yılı bulunmamaktadır. 1 ışık yılı 9.5 trilyon kilometre olduğunu ve Güneş'in Dünya'dan 150.000.000 kilometre uzakta olduğunu hatırlatırsak sorunun cevabı ortaya çıkacaktır.

Haberde geçen 456 ışık yılının karşılığı 4.332.000.000.000.000 (4 katrilyon 332 trilyon) kilometredir.