Fosfin gazının bulunduğu Venüs'te aktif volkanizma bulunduğu ortaya çıktı

Bilim insanları, Venüs’te bulunan fosfin gazının Dünya dışı yaşamı simgeleyip simgelemediği hakkında açıklamalarda bulundu. Uzmanlar, bu gazın yaşamdan ziyade aktif volkanı belirttiğini ifade etti.

BİLİM-TEKNOLOJİ 14.07.2021, 15:56 15.07.2021, 09:31 Başak Çetin
Fosfin gazının bulunduğu Venüs'te aktif volkanizma bulunduğu ortaya çıktı

Eylül 2020’de Cardiff Üniversitesi’nden bir araştırma ekibi, Venüs’ün asidik bulutlarında fosfin gazı tespit edildiğini bildirmişti. Bu gaz, Dünya’da “nefes almak için oksijen kullanmayan mikroorganizmalar tarafından salınıyor”. Edinilen bu bilgi sonrasında bilim insanları, Venüs’ün yaşam belirtisinin olup olmadığını araştırmaya yöneldi. 2020 senesinde bir dergide yayınlanan Venüs ve fosfin gazı araştırmaları, geçen senenin en büyük keşiflerinden biri olarak kabul edildi.

Fosfin gazı nedir?

Hidrojen fosfit olarak da bilinen fosfin gazı yanıcı, renksiz ve zehirli bir gazdır. Sarımsak benzeri, kötü ve ekşi bir kokusu vardır. Dünya’da bazı mikroorganizmalar tarafından üretildiği bilinen bu gaz, bilim insanlarını ikiye bölmüş durumda. Bir grup uzman bu gazın Venüs’te var olmasının “yaşam belirtisi” olduğunu öne sürerken diğer bir grup da bu gazın yalnızca “jeolojik yapı” hakkında bilgi verdiğini belirtiyor. Cornell Üniversitesi Astronomi Bölümü Başkanı Jonathan Lunine’a göre fosfin gazının biyoloji ile ilgisi bulunmuyor. Bu gaz, Venüs’te aktif bir volkan olduğunu anlatıyor.

700 sene önce Venüs’te yaşanılabilirdi

Uzmanların araştırmalarının yanı sıra Venüs, Dünya’nın “kötü ikizi” olarak bilinen bir gezegen. Karasal yapıda olan bu gezegen şu anda 464 derece sıcaklığa ve Dünya’nın 92 katı kadar da basınca sahip. Fakat yine de Venüs’ün 700 milyon sene öncesinde “yaşanılabilir” bir gezegen olduğu belirtiliyor.

Şili ve Hawaii’deki teleskop verileri, fosfini doğruluyor

Bugün içerisinde bulunduğumuz noktada Venüs, ezici atmosferik basıncın, aşındırıcı asit bulutlarının ve yoğun ısının hakim olduğu bir gezegen. Bulutların fazla asidik olması sebebiyle fosfinin çabuk dağıldığı ve bu sebeple sürekli olarak yenilendiği, uzmanlar tarafından aktarılıyor.

Araştırmacılardan Profesör Lunine ve Profesör Ngoz Truong, Hawaii’de yer alan James Clerk Maxwell Teleskopu’nun ve Şili’deki Atacama Teleskopu’nun verilerini analiz etti. Analiz sonuçlarına göre Venüs atmosferindeki fosfin varlığının canlı olmayan yollarla açıklanıp açıklanamayacağı hakkında volkanizma ve atmosferik süreçlerin hesaplanması gerektiğini belirttiler. Çalışmaya göre volkanizma tarafından derin manto kaynaklarından yüzeye küçük miktarlarda fosfit gazı çıkabiliyor ve patlayıcı, püskürmeler sırasında volkanik toz olarak atmosfere yayılabiliyor. Bu fosfitler de sülfürik asit ile reaksiyona girerek fosfin gazını oluşturuyor.

NASA’nın görüntüleri, teorileri destekliyor

Araştırmacılara göre NASA’nın 1990’lı senelerde Magellan Uzay Aracı ile kaydettiği Venüs’ün radar görüntüleri, jeolojik özelliklerin bu teoriyi destekleyebileceğini gösteriyor. Bilim insanları ayrıca 1978 senesinde NASA’nın Pioneer Venüs görevinde gezegenin üst atmosferinde kükürt dioksit varyasyonlarını keşfetmişti. Truong, 1883 senesinde Endonezya’da meydana gelen Eakatoa volkanik patlamasına benzer bir patlamasının Venüs’te de var olduğu ihtimalinin doğduğunu aktardı.

Teorinin tekrarlanması durumunda aktif volkanın varlığı kanıtlanacak

Truong, “Venüs’teki fosfin gazı sayesinde volkanizmanın doğrulanması tamamen beklenmedik bir durumdu.” derken aynı zamanda gezegendeki fosfin gazının varlığının doğrulanması halinde hali hazırda aktif bir volkanizmanın bulunduğunun da kanıtlanmış olacağını belirtti.

18