Bilim insanlarından büyük keşif: 'Milimetrik mesafedeki' zaman sapması tespit edildi

ABD'li bilim adamlarının, bugüne kadarki en küçük ölçekli, "milimetrik uzaklıktaki" zaman sapmasını keşfeden buluşu gerçekleştirdiği duyuruldu.

BİLİM-TEKNOLOJİ 17.02.2022, 10:52 17.02.2022, 11:00

Nature dergisinde yayımlanan çalışma, Colorado Boulder Üniversitesi ile Ulusal Standartlar ve Teknoloji Enstitüsü’nün ortak operasyonuyla yapıldı.

‘Milimetrik uzaklıkta zaman sapması’ buluşu

Çalışmada yer alan bilim insanları, Einstein'in "mutlak bir zaman kavramının olmadığına dikkat çeken" izafiyet teorisiyle doğru orantılı, bugüne kadarki en küçük ölçekli zaman genişlemesini ölçtüklerini kaydetti.

JILA bilim insanları, yalnızca bir milimetre uzaklıkta yer alan "bir kalem ucu genişliği mesafedeki” yüksek hassasiyeti bulunan saatlerin, yer çekiminin etkisi sonucunda biraz farklı zamanları işaret ettiğini keşfetti.

Çalışmada, hassasiyet oranı yüksek olan atomik saatlerin uzun süredir "30 santimetreden binlerce kilometreye, uzay ve zamanın temel sondaları olarak alanlardaki ölçümleme işlemlerinde" kullanıldığı, fakat milimetrik bir ölçümlemenin ilk defa başarıldığı aktarıldı.

Yeni deneyin neticelerinin, şu ankilerden 50 kat daha hassas saatlerin kullanılacağı süreci başlatırken, kuantum mekaniği ve uzun süredir incelenen "genel görecelik birliği" konularında evrenin ilkelerinin açığa çıkmasına destek olacağı bildirildi.

Git gide zamanı daha hassas doğrulukta ölçebilen atomik saatler aracılığıyla, deniz seviyesindeki gel-gitler, volkanik patlamalar, derin uzay görevleri ve küresel ısınma ölçeklerinin zamanlaması gibi işlemler daha yüksek doğruluk oranlarıyla hesaplanabilecek.