Bilim insanları ışığı kullanarak plastiği hareket ettirdi

Finlandiya'nın Tampere Üniversitesi'nde yapılan ve 'Pavlov'un köpeği'nden ilham alınan bir deneyde bilim insanları ışığı kullanarak plastiği hareket ettirdi.

BİLİM-TEKNOLOJİ 05.12.2019, 15:06
Bilim insanları ışığı kullanarak plastiği hareket ettirdi

Rus bilim insanı İvan Pavlov'un koşulsuz şartlanma deneyinden yola çıkılarak yapılan deneyde bilim insanları bir plastik parçasına "yürümeyi" öğretmeyi başardı. Fakat Pavlov'un deneyindeki yemek yerine bu deneyde plastiği hareket ettirmek için ışık kullanıldı.

Journal Matter'da yayımlanan araştırmaya göre Finlandiya'daki Tampere Üniversitesi'nden bilim insanları ilk kez bilgisayar programına gerek duymadan cansız bir nesneye hareket etmeyi öğretilebileceğini açıkladı.

Söz konusu deneyde plastik (gelişmiş polimer) saniyede yaklaşık 1 mm mesafe kat ederek bir bahçe salyangozu türü ile aynı hızda hareket etti.

Aalto Üniversitesi'nin deneyimli araştırmacısı Arri Priimagi maddelerin hareket etmesi için hafızaya sahip olması gerektiğini söyleyerek, "Madde ısıya maruz kaldığı zaman, olağan hâlde sıvı kristal polimer üzerinde olan boya maddenin içine nüfuz ediyor, bu ise hafızayı meydana getiriyor" dedi.

Priimagi ayrıca, farklı boyaların farklı ışık dalgalarına tepki verdiğini de belirterek, maddenin vereceği ilk tepki üzerindeki boya tarafından böylece kontrol edildiğini söyledi.