6.4 milyon kilometreye "teğet" dediler

Biraz Hollywood filmlerinin etkisinden biraz da haberi okutma kaygısından olsa gerek, Dünya'ya 6.4 milyon kilometre uzaktan geçecek olan göktaşını gezeğene "teğet" geçirdiler.

BİLİM-TEKNOLOJİ 29.04.2020, 10:08
6.4 milyon kilometreye "teğet" dediler

Bir eğrinin (doğru, düz ya da dikey olmayan) yanından geçen ve ona ancak bir noktada değen doğruya "teğet" deniliyor. Yani teğetin gerçekleşebilmesi için 2.4 kilometre çapındaki dev göktaşının Dünya'nın bir yüzeyini sıyırıp geçmesi gerekiyor.

Tüm hafızalarda okul hayatından kalma bu bilgiyi ısrarla yanlış kullanan medya biraz Hollywood filmlerinin verdiği aksiyon duygusundan biraz da haber okutma telaşından "Dünya'yı teğet geçecek" başlığıyla bu önemli olayı sizlere duyuruyor.

Olayı önemli kılan ilk kez bu büyüklükte bir göktaşının Dünya'ya ilk kez bu kadar yakın geçiyor olması. Ancak korkulacak bir şey yok. Zira 1998 OR2 adı verilen ve çapı 2.4 kilometre olan dev göktaşının Dünya'ya olan en yakın olacağı konumu bile "Dünya-Ay arası mesafe"den 16 kat daha uzak. Korkacak bir şey olmadığı gibi korkutmanın da bir anlamı yok.

ABD keşfetmişti

"1998 OR2" ismi verilen ve 2,4 kilometre çapa sahip olan dev göktaşı ilk kez Amerika Birleşik Devletleri'nin Hawaii eyaletindeki Haleakala Gözlemevi'ndeki gök bilimciler tarafından keşfedilmişti.

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi (NASA), 2.4 kilometre çapındaki 1998 ORR adlı asteroidin bu gün gezegenimize en yakın bölgeden geçeceğini duyurdu.

Guardian ise, NASA çalışanlarının "göktaşının gezegenimize çarpma ihtimali olmadığını" açıkladığını yazdı.

Aynı açıklamaya göre, göktaşı gezegenimizin 6.4 milyon kilometre yakınından geçip uzay boşluğundaki rotasına devam edecek. Ama asla teğet bir geçiş olmayacak.

1998 OR2'nin bugün saat 08:00’de gezegenimize en yakın konumuna gelmiş olması hesaplanıyordu.

Virtual Telescope Project tarafından elde edilen bu kare göktaşının bugüne kadar çekilen ilk karesi olarak açıklanmıştı.

Asteroid durdurulabilir mi?

Peki Dünya olası bir asteroid çarpmasına kadar ne kadar hazırlıklı ya da ne kadar hazırlıklı olabilir? Hollywood filmlerinin en popüler konularından biri olan bu senaryoya cevap geçtiğimiz aylarda bilim dünyasından gelmişti.

Dünya'nın göktaşı çarpmasına karşı hazır olmadığını belirten NASA çalışanı Dr Joseph Nuth, American Geophysical Union'ın toplantısında yaptığı konuşmada sürpriz bir asteroide müdahale edecek sürenin olmayabileceğini vurgulamıştı.

NASA çalışanı Dr Joseph Nuth, en büyük sorunun, insanlığın elinde böyle bir durumda ne yapacağına dair kesin bir yol haritasının bulunmaması olduğunu söylemiş ve bu denli bir riskin her an gerçekleşebileceğinin altını çizmişti.

Dr Joseph Nuth şu öneride bulunmuştu:

"Bu riski ortadan kaldırmanın en garanti yolu uzaya tek görevi gezegenimize çarpması muhtemel asteroidleri inceleyecek bir araç göndermek.

Yeterli ödeneğin ayrılması durumunda bu araç bir yıl içinde göreve başlayabilir.

Bu aracın gezegenimize çarpma olasılığı olan asteroidleri durdurabilecek kapasitede de olacak."